تبلیغات
فجر - اخبار1
فجر
فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فرهنگ،فجر،وبلاگ فجر،فجر 123،اجتماعی،فرهنگی،فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فرهنگ،فجر،وبلاگ فجر،فجر 123،اجتماعی،فرهنگی،فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فرهنگ،فجر،وبلاگ فجر،فجر 123،اجتماعی،فرهنگی،فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فرهنگ،فجر،وبلاگ فجر،فجر 123،اجتماعی،فرهنگی،فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فرهنگ،فجر،وبلاگ فجر،فجر 123،اجتماعی،فرهنگی،فجر وبلاگی فرهنگی اجتماعی،فرهنگ،فجر،وبلاگ فجر،فجر 123،اجتماعی،فرهنگی،

مدیر وبلاگ : f -j -r mn
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما كدام یك از مناسبت های زیر اهمیت بیشتری دارد؟











آیت الله مقتدایی:

شهید مطهری الگوی صحیح در حوزه علمیه است

قدس آنلاین: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: نیاز به الگوی صحیح در حوزه‌های علمیه احساس می ‌شود و بهترین الگو برای پیشرفت در این شرایط، شخصیت شهید مطهری است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قم، آیت الله مقتدایی روز پنجشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سالروز شهادت شهید مطهری تشکیل ستاد بزرگداشت سالروز شهادت شهید مطهری را اقدامی مفید و ارزنده دانست و افزود: نیاز به الگوی صحیح در حوزه‌های علمیه احساس می ‌شود و بهترین الگو برای پیشرفت در این شرایط، شخصیت شهید مطهری است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه معاونت‌های مختلف موجود در حوزه علمیه می‌توانند کمک زیادی به این ستاد داشته باشند، گفت: تاکید شده است که معاونت‌های حوزه علمیه تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار کردن مراسم‌های مربوط به هفته معلم به کار گیرند.
وی با اشاره به اینکه تشکیل شوراهای استانی حوزه علمیه در بیش از 27 استان اقدامی فوق‌العاده بوده که موجب بررسی و حل مشکلات موجود در مدارس علمیه مناطق مختلف کشور می‌شود، اظهار داشت: این امر در حوزه علمیه بی‌سابقه بوده است، بنابراین هماهنگی‌های مربوط به مراسم‌های هفته معلم و سالروز شهادت علامه مطهری باید با این شوراها صورت گیرد تا برنامه‌های متنوعی در سطح کشور برگزار شود.
آیت‌الله مقتدایی با تاکید بر الگو قراردادن شهید مطهری برای همه طلاب در زمینه‌های مختلف علمی و اخلاقی افزود: این مسئله با همت همه دست اندرکاران حوزوی و ستاد بزرگداشت سالروز شهید مطهری امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به ویژگی های شخصیتی شهید مطهری ابراز داشت: آیت الله مطهری دارای ویژگی خاصی بود که این ویژگی پس از امام خمینی(ره) در کمتر شخصیتی دیده می‌شود.
وی افزود: این شهید بزرگوار تابع وظیفه بوده و در هر زمان تنها به تکلیف می‌اندیشید و به دنبال انجام آن وظیفه، فعالیت‌های خود را تنظیم می کرد و این ویژگی همواره در ایشان دیده می ‌شد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تاکید کرد: این شهید از مدرسان معروف مدارس علمیه قم بود به طوری که اگر این مسیر را ادامه می‌داد، به مرجع تقلیدی در سطح جهانی تبدیل می‌ شد.
آیت الله مقتدایی ادامه داد: وظیفه شناسی شهید مطهری موجب شد که وی خلأ موجود در بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی ایران را تشخیص داده و برای سیراب ساختن جامعه علمی کشور از معارف ناب اسلامی، حوزه علمیه را رها کرده و وارد عرصه دانشگاهی شد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه زمینه تدریس دوره‌های عالی حوزوی و نیز مرجعیت در شهید مطهری وجود داشت، گفت: این شهید تمام این موارد را رها کرد و به درون جامعه دانشگاهی وارد شد تا تبلیغ عظیم و موثر خود را در دانشگاه‌های مختلف آغاز کند.
وی با اشاره به تألیف کتاب‌های گوناگون در موضوعات مختلف توسط شهید مطهری افزود: این شهید بزرگوار تمام شبهات، سئوالات و خرافات موجود در جامعه را به دقت ارزیابی کرده و برای پاسخگویی به آنها، دست به نگارش کتاب‌های متنوعی زد.
رییس فرهنگستان علوم انسانی قم :

هر کس حضرت زهرا(س) را بشناسد به درک شب قدر نائل شده است

ارشادی نیا: رییس فرهنگستان علوم انسانی قم، در مراسم عزاداری که در حسینیه امام رضا(ع) با حضور تولیت آستان قدس رضوی و به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شده بود، با بیان این که قرآن کریم جامع ترین کتاب از کتابهای انبیاء الهی است، گفت: این کتاب عظیم الشأن در شب قدر بر پیامبر اسلام نازل شده است و خداوند در سوره قدر به این مسأله اذعان نموده، اما بیش از این که بخواهد به این مسأله پرداخته شود، به فضایلی که در شب قدر وجود دارد پرداخته شده است.

 

حجة الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری، افزود: در شب قدر همه ملائکه الهی بر زمین نازل می شوند و همه مقدرات الهی را بر وجود نازنین امام معصوم(ع) فرود می آورند و به امضای آن امام همام می رسانند.وی با یادآوری این نکته که اگر کسی با قرآن کریم مأنوس شود حقایق الهی به روی او گشوده می شود، تشریح کرد: شب قدر مثل قرآن است و همانطور که قرآن از مراتبی برخوردار است، شب قدر نیز دارای این مراتب است؛ در ظاهر این است که شب قدر شب فرود ملائکة ا... بر زمین است اما در باطن شب قدر یعنی فاطمه ای که تمام وجودش خدایی است.وی با اشاره به این که انبیای الهی سال های سال در میان مردم زندگی می کردند از فرصت کافی برای قرب الهی برخوردار بوده اند، بیان کرد: خداوند متعال برای رسول ا... و امتش شب قدر را قرار داده و این شب همانند راهی میانبر میباشد که فاصله انسان تا خداوند را کم می کند و این در حالی است که ملت های گذشته از این ویژگی برخوردار نبوده اند.
وی ادامه داد: ذات اقدس الهی به جهت وجود مقدس رسول گرامی اسلام این راه کوتاه را قرار داده است و کسی که بتواند شب قدر را درک کند توانسته است راه طولانی که ملت های گذشته در سال های طولانی پشت سر گذاشته اند را طی کند.
وی خاطرنشان کرد: در کتاب امالی شیخ صدوق آمده است «رسول خدا از علی(ع) پرسیدند که آیا می دانی شب قدر چه شبی است؛ سپس خود حضرت جواب دادند و فرمودند: شبی است که همه مقدرات عالم تا قیامت در آن تقدیر شده و از جمله این مقدرات ولایت شما و فرزندان شما است».
وی اظهار داشت: لیلة القدر یعنی فاطمه ای که مخصوص خدا است و این بدین معنا است که فاطمه سرتاسر مملو از نور الهی بود و خداوند نیز او را از عظمت خویش خلق کرده است؛ لذا هر که حضرت زهرا(س) را بشناسد به درک شب قدر نائل شده است. وجود مقدس حضرت زهرا(س) شب قدری است که خدا به پیغمبر عطا نموده است.

فضانورد مسلمان درجمع دانشجویان ایرانی مطرح کرد:

دنبال داوطلبی برای سفر بی‌بازگشت به سیارات دورپیدا میگردیم!

سالیجان شریپف، فضانورد مسلمان روس و سیصد و هفتاد و پنجمین فضانورد جهان در سفر به ایران طی نشست هایی در جمع دانشجویان شهرهای مختلف استان سمنان از تلخ و شیرین سفرهای فضایی و تجارب خود طی دویست روز اقامت در فضا و دو راهپیمایی فضایی سخن گفت.

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایسنا، سالیجان شریپف در نشستی دانشجویی در دانشگاه دامغان با اشاره به حضور خود در جمع دانشجویان شهرهای شاهرود و دامغان و ابراز خرسندی از وجود دانشگاه‌های متعدد و دانشجویان مستعد فراوان در این شهرها اظهار کرد: علاقه فراوان دانشجویان و مسوولان دامغان به نجوم و فضا برای من بسیار جالب است و خوشحالم که توانسته ام بخشی از تجارب خود را در اختیار دانشجویان ایرانی قرار دهم.

وی که در سال 1998 با شاتل فضایی ایندیور و در سال 2004 با ناو فضایی سایوز روسیه به فضا سفر کرده و طی این دو سفر در مجموع بیش از 200 روز در فضا بوده است، خاطرنشان کرد: فضانوردی حرفه ای است که نه تنها دانش زیاد که سلامتی و آمادگی جسمانی بالا و پشتکار زیادی لازم دارد که مطمئنم جوانان ایرانی بسیاری از این شرایط برخوردارند.

این فضانورد روسی با اشاره به این که طی سفرهایی فضایی خود حدود 65 آزمایش علمی را در فضا انجام داده است، تصریح کرد: فضانورد فقط یک خلبان نیست بلکه به نوعی دانشمند است چون وقتی آزمایش علمی انجام می دهد باید بتواند به زبان علم با دانشمندان تبادل نظر کند.

سالیجان شریپوف،فضانورد مسلمان روسی

شریپف خاطر نشان کرد: یک فضانورد برای رفتن به فضا باید حداقل 10 سال دوره آمادگی بگذراند. هر گروه فضایی برنامه خاص علمی را دنبال می کند و فضانورد باید تحقیقات خاصی را در مدت حضور خود در فضا انجام دهد.

وی که هشتاد و هشتمین فضانورد روسی است، گفت: با گذشت 51 سال از شروع سفرهای فضایی تاکنون 550 فضانورد به فضا رفته‌اند که من سیصد و هفتاد و پنجممین نفر هستم. شریپف درباره احساسات خود در زمان سفر به فضا گفت: حسی که یک سفر فضایی در انسان ایجاد می کند با هیچ یک از حس هایی که روی زمین داریم، قابل مقایسه نیست. دیدن زمین از فضا، لایه نازکی که زمین را در برگرفته و ستارگانی که حتی قادر به شمارش آنها نیستیم، احساس خاصی به انسان می‌دهد. این حس که به عنوان تنها انسان در فضا نماینده همه انسان‌ها هستی و از همه انسانهای روی زمین به خدا نزدیکتری!

وی گفت: فضاپیما در مدت 520 ثانیه از زمین بلند شده و به فضا می رود و اولین چیزی که در نخستین لحظات ورود به فضا احساس می کنید، حس بی وزنی است. از پنجره سفینه، زمین را همانند کره ای آبی در زمینه ای کاملا سیاه می‌بینید. سیاهی محض که در زمین قابل مشاهده نیست.

رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم:

رشته دانشگاهی مدیریت فرهنگی مساجد در قم ایجاد می شود

قدس آنلاین: رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر از ایجاد رشته مدیریت فرهنگی مساجد در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قم، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا به همراه دکتر امیر حمزه محرابی رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان قم و معاونین از ساختمان و کلاس‌های مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر بازدید کرده و در نشستی با دانشجویان این دانشگاه به گفت‌وگو پرداختند.
وی در این دیدار اظهار داشت: در نظر داریم رشته مدیریت فرهنگی مساجد را به عنوان یک رشته فرهنگی از رشته‌های این مرکز قرار دهیم.
رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر با تاکید بر اهمیت مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم در ایجاد اشتغال در رشته‌های هنری عنوان کرد: دانشجویان فارغ التحصیل رشته چاپ و نشر این مرکز به اتحادیه چاپ و نشر استان قم برای اشتغال معرفی خواهند شد.
در این نشست مقرر شد دانشجویان پودمانی که طرح کارآفرینی ارائه کنند، از شرکت در آزمون جامع معاف شوند.
ارسال پرونده‌های اساتید مرکز به واحد استانی برای صدور مجوز تدریس، هماهنگی با اساتید برای ترم آینده و برنامه ریزی درسی و همچنین ارائه توضیحات لازم درخصوص نرم افزار سجاد از دیگر موضوعات این نشست بود.
انتهای پیام/
گزارش قدس انلاین از ایین نامه جدید دولت برای خبرگزاریها و پایگاههای خبری

منابع اگاه ومطلع خبری یا بازنشسته میشوند یا اخراج

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها , ایین نامه جدید دولت که خبرگزاریها را ملزم به درج منبع اخبارشان میکند ، با واکنش های متفاوتی از سوی خبرنگاران ، روزنامه نگاران و البته مسوولان دولتی , همراهان دولت و برخی نمایندگان مجلس شده است , درواقع میتوان گفت که واکنش ها را میتوان به دو دسته خبردهندگان وکسانی که هدف اخبارقرار میگیرند تقسیم کرد , که البته با توجه به دغدغه های کاملا متفاوت , امری عادی به نظر میرسد .

اما دراین میان واکنش برخی خبرنگار نماها که یا در مجامع دانشگاهی صرفا تدریس میکنند و تاکنون عملا کار خبری نکرده اند , یا در برخی رسانه های وابسته مدیر شده اند , نیز جالب است که بجای گرفتن طرف خبرنگاران , به سوی سیاستهای دولتی تمایل یافته اند .
و اخر اینکه نکته جالب تر از همه این است که موافقان این ایین نامه که بیشتر شامل خبرگزاری دولت , یا سایت ها وخبرگزاریهایی که از دولت ارتزاق میکنند , حتی برای اعتبار بخشیدن به نظر خود هم که شده , سراغ اساتید مسلم روزنامه نگاری ؛ که نظرشان مورد وثوق خبرنگاران و رسانه هاست , از جمله دکتر فرقانی , دکتر قندی , دکتر توکلی و...یا روزنامه نگاران واقعی نرفته اند و درمیان موافقان کمتر میتوان چهره شناخته شده در عرصه روزنامه نگاری , یا به عبارتی خاک خورده های این عرصه را مشاهده کرد.
درگزارش زیر بدون هیچ قضاوتی صرفا اظهارات متفاوت دراین زمینه نقل میشود.
***آیین‌نامه دولت مشروعیت قانونی ندارد
یک کارشناس مسائل رسانه‌ای گفت: آیین‌نامه دولت درخصوص الزام خبرگزاری‌ها به درج منبع خبر وجاهت و مشروعیت قانونی ندارد.
سیاوش امیری کارشناس فرهنگی و رسانه‌ای ، اظهار داشت:‌ طی چند روز اخیر دولت آیین‌نامه‌ای را با امضای معاون اول رئیس‌جمهور به رسانه‌های خبری و به ویژه خبرگزاری‌ها ابلاغ نمود که در این آیین‌نامه تصریح شده که خبرگزاری‌ها ملزم به درج منبع خبری خود هستند ظاهرا درج اخبار بدون منبع مشخص و پذیرفته شده از سوی دولت ممنوع خواهد بود - که به نظر می‌رسد این آیین نامه ایراداتی دارد و کوتاه مورد اشاره قرار می‌گیرد.
این کارشناس مسائل رسانه‌ای بر همین اساس اولین ایراد آیین‌نامه موصوف این است که دولت پای خود را از حریم معمول بیرون گذاشته و در مقام قانونگذار قرار گرفته است و تصریح کرد: به این معنی که درقانون مطبوعات حدود اجازه انتشار اخبار معین شده و هر گونه « نشر اکاذیب، تهمت و افترا (به هر کس اعم از حقیقی و حقوقی و مسئول و غیرمسئول) و هتک حرمت و حیثیت» افراد و اشخاص جُرم‌انگاری شده و مجازات معینه مقرره قانونی برای آن تعریف شده است.
وی ادامه داد: با این تصریحی که قانونگذار در این خصوص معطوف نموده، آیین‌نامه دولت محترم اگر مبنایش جلوگیری از جرایم یاد شده باشد، محلی از اعراب ندارد و خود به خود فاقد وجاهت است.
امیری تصریح کرد:‌ دومین ایراد وارده بر آیین‌نامه موصوف این مساله است که دولت مرجع تفسیر قانون نیست که بگوید تفسیر من از قانون مطبوعات (و همچنین رسانه‌های مجازی) چیزی است که به عنوان آیین‌نامه ابلاغ شده است؛ مفسر قانون شورای محترم نگهبان است که در خصوص قانون مطبوعات نظر و تفسیر این شورا کاملا روشن است و به بازتفسیر از سوی دولت نیاز ندارد؛ مگر آنکه دولت تفسیر شورای نگهبان را نپذیرفته باشد که آن بحثی جداست.
این کارشناس مسائل رسانه‌ای در عین حال سومین ایراد، بحث تداخل این آیین نامه ( یعنی ورود مستقیم دولت در این حوزه) با وظایف و اختیارات «شورایعالی فضای مجازی» دانست که چندی پیش، امام خامنه‌ای فرمان تاسیس و تشکیل آنرا صادر فرمودند و در آن فرمان، به نقطه نظرات مبتنی بر اصول شرعی و قانونی تاکید نمودند و حریم‌ها را مشخص ساختند؛ در واقع رهبر معظم انقلاب خواستار ساماندهی این حوزه شدند نه تهدید این حوزه خطیر و پُر مسئولیت.
یکی از امضاکنندگان نامه حمایت از قانون مطبوعات در سال 78 ادامه داد: رئیس‌جمهور به عنوان عضو و رئیس این شورایعالی، نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که مورد تایید و تصویب دیگر اعضای محترم این شورا نباشد به بیان دیگر دولت عضوی از جمعی است که طبق فرمان مقام معظم رهبری، مسئول ساماندهی امور فضای مجازی شده‌اند و رای دولت به تنهایی فاقد وجاهت و مشروعیت قانونی و خارج از چارچوب تصمیمات شورایعالی مذکور است؛ مگر آنکه نظر دیگر اعضای منصوب رهبری در «شورایعالی فضای مجازی» نیز نظری همانند دولت داشته باشند که تاکنون در این خصوص اطلاع رسانی نشده است.
امیری همچنین به چهارمین ایراد این مصوبه اشاره کرد و اظهار داشت: چهارمین ایراد وارده بر این آیین‌نامه این است که خبرنگار هر خبرگزاری در واقع منبع نقل خبر است و استناد خبرگزاری به مشاهدات یا تحقیقات مستند خبرنگارش برای درج و انتشار خبر کفایت می‌کند که مسئولیت مدنی و جزایی انتشار خبر را عهده دار شود؛ یعنی قرار نیست که خبرنگار فلان خبرگزاری الزاما بنویسد به نقل از روابط عمومی یا حوزه ریاست سازمان یا اداره و .... !! چون اصولا خبرگزاری‌ها تریبون رسمی و همگانی روابط عمومی ها و .... نهادها و ارگان‌های رسمی نیستند که هر خبر را الزاما با تایید آنان منتشر کنند؛ اینکار و این توقع از خبرگزاری‌ها اگر نگوییم تهدید رسانه‌هاست، به نوعی زیاده خواهی از رکنی است که وظیفه خطیر، حساس و سرنوشت‌ساز اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی را عهده‌دار است.
ایت الله هاشمی رفسنجانی:

وقتی تنگ‌نظری جای سعه‌صدر را گرفت، مجالس مناظره به هتاکی، حذف و تکفیر تبدیل شد

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تحلیل نحوه شکوفایی تمدن اسلامی و تاکید بر اینکه «مسلمانان تا زمانی که سعه صدر داشتند مرکز جذب دانش و تولید علم و فن بودند»، درگیری و جنگ‌های داخلی را موجب فرسایش جهان اسلام می داند و می گوید: وقتی تنگ‌نظری ها و تعصبات بخشی در جهان اسلام جای سعه‌صدر را گرفت، مجالس مناظره به هتاکی، حذف و تکفیر تبدیل شد. او معتقد است: اگر عوامل انحطاط درونی نبود، جهان اسلام فشار مغول و جنگ صلیبی را به نفع خود پایان می داد.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت وگوی خود با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) ضمن تحلیل دلایل توسعه نیافتگی در کشورهای اسلامی با نگاهی تاریخی به تحلیل روند رشد مسلمانان و غرب می پردازد و درباره عصر پژوهش و نهضت تولید دانش بیان می کند: هماهنگ با رشد نهضت ترجمه، تحقیق و تولید علم با کمی عقب‌تر از ترجمه‌ها شکل می‌گرفت. نیاز جامعه و جذب دانشمندان غیرعرب در کلیت جهان اسلام فاصله تمدن‌ها را کم کرد و زبان‌های عربی و پهلوی و قبطی هم خودی‌ به حساب می‌آمدند. گرچه باتوجه به اصالت زبان عربی و غنای آن و زبان رسمی حکومت بودن آن، ترجیح در انتخاب زبان پژوهش‌ها با زبان عربی بود.

در بحث‌های اصلی علوم روز از قبیل حدیث، فقه، اصول، منطق، عرفان، فلسفه، ریاضیات، پزشکی، نجوم، شیمی، فیزیک، مکانیک، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، منطق و رشته‌های ریزتر زیرمجموعه‌های این علوم نهضت نیرومند، ریشه‌دار و آینده‌نگر تحقیقات جریان داشت و طبیعی است که سرعت کار پژوهش به سرعت کار ترجمه نمی‌رسد و آثار تحقیقات معمولا چنددهه دیرتر از آثار ترجمه شهرت یافت.

او یکی از ویژگی‌های کار تحقیقات آن زمان را پراکنده شدن آن در بخش‌های مختلف جغرافیای جهان اسلام می داند و می گوید: آن زمان مراکز تحقیقی به تناسب سوابق علمی در منطقه و با توجه والیان هر منطقه شکل می‌گرفت. در مکّه، مدینه، بغداد، کوفه، بصره، شام، مصر، جنوب ترکیه امروز، قم، ری ، نیشابور، استرآباد، بلخ، سمرقند، بخارا، خوارزم، همدان، مشهد، اصفهان، فارس و خیلی از مناطق دیگر حوزه‌های بزرگ یا کوچک با محوریت دانشمندان همان حوزه فعال بودند.

در گذشته حکام مناطق در جذب دانشمندان رقابت می کردند

هاشمی رفسنجانی به شفقنا می افزاید: علی‌رغم مشکل ارتباطات در آن زمان، تأثیر و تأثر فکری در این حوزه‌های متفرق کم نیست و سفرهای علمی برای گرفتن یا دادن دست‌آوردها در حال انجام بوده و معمولاً مسابقه‌ای هم بین حکام مناطق در جذب دانشمندان و ایجاد فضاهای محاوره و مناظره‌های تماشایی بین بزرگان علم و ادب رواج داشته است.

طبیعتاً علوم دینی شامل تفسیر، حدیث، فقه، اصول، کلام و عرفان با استفاده از منابع کتاب و سنت و ارتباط با علمای دینی ادیان دیگر، توسعه‌ای پیش از سایر علوم داشته‌اند که بخشی از آن را قبلا آوردیم و در همه زمینه‌های فوق‌الذکر دانشمندان عرب، عجم، مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و گاهی ملحد همان منطقه فعال بوده‌اند.

او با بیان اینکه مبنا و محور علوم فلسفی، فلسفه یونان و عمدتا آثار ارسطو، افلاطون و ... بوده که از ترجمه آثار آنها بهره می‌گرفته‌اند و کم‌کم نقدها و نوآوری‌ها و شرح و بسط‌ها تا حدودی به فلسفه شکل اسلامی و بومی داد بیان می کند: بزرگانی چون محمدبن زکریای رازی و ابوالنصر محمدبن محمد فارابی و حکیم عظیم‌القدر ابن سینا و ده‌ها فیلسوف پرآوازه مسلمان عرب و عجم در قرون سه و چهار و پنج هجری در توسعه فلسفه که آن زمان شامل بسیاری از علوم بود، فعال بودند و نوآوری‌های زیادی داشتند.

تا آنجا که ابن‌سینا به این نتیجه رسیده بود که با بهره‌گیری از نوآوری‌ها و منابع شرقی، فلسفه شرق را در مقابل فلسفه رایج آن زمان که متکی به فلسفه غرب بود، عَلَمْ کند و یادداشت‌های زیادی برای آن تألیف خود که تحت عنوان «الحکمه المشرقیه» جمع‌آوری شده، آماده کرده بود و متأسفانه گویا در حمله افاغنه غزنوی به اصفهان از دست رفته و بعدا توفیق جمع‌آوری مجدد آنها را به دست نیاورد.

در کنار فلسفه، علم منطق هم نظم و جایگاه مناسب خود را در حوزه‌های علمی پیدا کرد. اگرچه اصل منطق از فطریات بشر است و همیشه ‌متدی و شیوه‌ای برای ابلاغ نظرها بوده، ولی سازماندهی آن با ارسطو شکل گرفته و علمای بزرگ اسلامی نظیر ابن مقفّع، ابن سینا، فارابی و خواجه‌نصیرالدین و صدرالمتالهین آن را تکمیل کرده‌اند.






نوع مطلب : عمومی، سیاسی، 
برچسب ها :
          
جمعه 8 اردیبهشت 1391





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی